5/8 Lämna Linda och lite fix

Vi har på gränsen till lite ström i batterierna, får 11,5 volt på morgonen, lastat batteri. Något behöver göras, det är för dålig laddning.

8:55 Loss från SXK bojen och stävar långsamt mot Fröjdendal. Innan vi kastar loss går jag igenom hur motorn fungerar med Linda. Kör försiktigt ut från lagunen och “hem” mot Fröjdendal. Båten går definitivt bättre med rengjord propeller, det uppskalade fingret var nog värt det. [Måseskär: VSV 4,8 (6,2) 15,7°]

09:11 Ser två sälar som ligger och vilar på ett bränning innanför Flatön. Lite för långt bort för att Linda skall kunna filma dem.

09:20 Möter roddbåten Carpe Diem I Björnholms kanalen, ser ut att vara en roddbåt som klarar en hel del sjö. En webbsökning ger att den båten kan har varit på väg till Venedig en gång i tiden.

Roddbåten Carpe Diem

09:40 Ligger på platts i Fröjdendal. Försöker lista ut varför det var så dåligt med batteri. Ett par dagar varmt och mulet så att solcellen inte laddat maximalt. Men båten låg ju på landström? Kollar upp laddaren, en gammal billaddare på 3A. Det är nog knappt att den kan hänga med kylskåpet. Tittar runt lite och alla har rea så dagens fix blir att skaffa den första elprylen från Victron, en liten 20A laddare.

Jag och Linda tar en inköpstur efter att ha jagat delar på internet, sedan tillbaka till båten. Installation och testning av den nya laddaren, medan Linda nästan blir irriterade på att hon inte får laga mat. Till slut blir det pasta med ädelostsås och lite kvarblivna köttbullar.

Den nya laddaren ser ut att ladda på bra, och batterierna var på tok för lågt laddade. Har vid 21 tiden fått in 60Ah till min 210Ah bank. Den lilla CTEKen på 3.2A Skulle behöva massa mer timmar för samma laddning.


Posted

in

,

by

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *